Leconfield Jackeroo & Jillaroo school - Reisverslag uit Tamworth, Australië van Sharona Droog - WaarBenJij.nu Leconfield Jackeroo & Jillaroo school - Reisverslag uit Tamworth, Australië van Sharona Droog - WaarBenJij.nu

Leconfield Jackeroo & Jillaroo school

Blijf op de hoogte en volg Sharona Droog

13 December 2013 | Australië, Tamworth

9 dec.

1e dag jackeroo jillery school
Om 9 uur opgehaald bij ons yha hostel in tamworth. Samen met elise en tim die we in het hostel ontmoet hebben. Lache gieren brullen net gerard joling. Dit wordt een héle leuke week! We werden afgezet bij een 2e hands winkel om daar goedkope kleding te scoren. Wij hadden hiervoor natuurlijk al geshopt in brisbane! Maar er ontbrak nog een geruit bloesje! Goed geslaagd en wel voor $3 dollar! Het was nog een uurtje rijden, uiteindelijk aangekomen op een hele mooie plek. Wel wat heuvelachtig maar ook weer heel groen. We werden ontvangen met thee en koffie, even een voorstel rondje, rondleiding. En op naar de paarden, ze waren al opgezadeld de volgende keer moeten we het zelf doen. Ik kreeg een wit paard Spook, dit is mijn paard de rest vd week. Uiteindelijk zijn we smiddags een stukje gaan rijden, en hebben de eerste koeien bij een gedreven! Savonds heerlijk gegeten, lam met gepofte aardappel en wotel met boontjes jammie.. en wat is dat fijn 5dgn niet koken niet de supermarkt van wat gaan we vandaag eens eten! Savonds rond het kapvuur nog wat marshmallows gebraden. Het was deze avond bewolkt wat jammer was want we wouden eigelijk buiten onder de sterren slapen in een swag, mischien morgen?

2e dag
Om half 7 werd iedereen gewekt! Na het ontbijt was het tijd om de paarden te gaan vangen in de wei, dat was makkelijker dan ik dacht. Spook geborsteld en opgezadeld was het tijd voor de natural horsmanship les. Hierbij legt tim diversen dingen uit hoe je een paard kan sturen, bepaalde truucjes en spelletjes. Wat wij smiddags konden uitvoeren op ons eigen paard. Daarna kregen we les in lassowerpen, hoefsmid, whipcracking. Na de lunch gingen we met paard naar de arena om daar de horsemanship uit te proberen op ons eigen paard. We hadden de groep verdeeld in 2e en een wedstrijd op het paard wie het snelst terug was, ja ja wij hebben gewonnen! Na de horse race gingen we schapen ophalen die een stuk verderop in het land stonden. Nadat we ze bijelkaar hebben gedreven kregen we uitleg over de gezondheid van een schaap. Wij zouden vandaag ook schapen gaan scheren maar het had vanacht flink geregend en waren de schapen te nat, we hebben ze allemaal achterna gezeten bij hun achterpoot gepakt en geworsteld totdat je ze goed klem had. Dit was echt heel grappig, gecheckt of ze gezond waren te lange nagels werden geknipt en uiteindelijk was één schaap de pineut! Hij werd geslacht. Dit was erg interessant om te zien, maar ik had een hele tijd geen honger meer. Het is wel goed om te weten waar het vlees vandaan komt en hoe.. als vleesetende mensen moet je er ook naar durven kijken. Na heel veel bloed en stuiptrekkingen later namen we het schaap mee en werd het ontleed.
In een doek gewikkeld en een nacht laten hangen zodat al het bloed eruit is. Savonds een bbq met kangaroo en lam en slang, ze hadden een paar dagen terug een bruine slang (meest gevaarlijke) gevonden en ontleed en in de vriezer gestopt. Ik had een heel klein stukje want vondt het maar een raar idee om slang te eten maar het smaakt een beetje naar kip.

3e dag
Vandaag een rustig dagje gehad. Dit was ook een rustdag voor de paarden. In de ochtend 2 uur lang naar tim geluisterd met zijn horsemanship. Wat onkruid ( leek op rucola sla) aangestipt met speciaal spul geluncht boven op een berg. En hekken gemaakt.

4e dag
Een druke schema vandaag vroeg opgestaan, ontbijten, paard opzadelen en gaan.. we moesten een behoorlijk ritje maken berg op berg af. Wat best zwaar is voor de paarden. Tim heeft een stuk land van meer dan duizend hectare dus we hadden wel een behoorlijke rit voor de boeg. We gingen koeien met hun kalfjes bijeen draven maar ze waren overal. Dit was echt het tofste om te doen. Uiteindelijk een paar uur later alle koeien bij elkaar gekregen en nou moesten ze nog van elkaar gescheiden worden. De koeien werden nagekeken en de kalfjes kregen een oorplaatje en een aantal gebrandmerkt. Weer hadden een lassocompetitie op een kalfje en daarna kalf wrestling, met 2 personen een kalf achterna rennen en op zijn zij proberen te leggen. Ook hebben we gezien hoe ze een kalfje gingen castreren. En de balletjes kon je later bij het avondeten proeven. Nee bedankt! Daarna het hele stuk weer terug en kwamen we pas rond 7 uur weer aan. Wij wouden avonds nog buiten slapen maar nadat we hoorde dat er veel slangen waren en enkele grote spinnen hebben gezien bleven we maar binnen.

5e dag
In de ochtend hebben we het onderhoudt van de zadels gedaan, ingevet met iets van het schaap wat we deze week hadden geslacht. Terwijl de zadels moesten drogen. Gingen we de paarden halen, borstel en richting de dam waar we gingen zwemmen met de paarden. Dit was heel gaaf! Nadat de paarden waren opgedroogd hebben we ze opgezadeld en in de arena wat horsemanship herhaald nog een wedstrijdje, en weer gewonnen. Nog wat koeien opgehaald en even verderop mochten we even goed los en in galop de berg op. Smiddags de paarden afgezadeld, geborsteld en teruggebracht naar de wei en afscheid genomen van spookie, wat een lief beest!
Onze tassen ingepakt en terug naar tamworth waar we gezamenlijk nog wat gingen eten. Ook voor het eerst illegaal een paar uurtjes geslapen in het hostel. En klaar voor de nachtbus naar Sydney.

• 18 December 2013 - 08:15

Lida Droog:

Hoi Sharona,

Volgens mij ben je al een echte cowgirl. Wat een ervaringen. Wij willen je gelijk even fijne feestdagen wensen en een happy new year.

• 18 December 2013 - 12:56

Droog 2:

Hey Sharona,

Het ziet er allemaal beregezellig uit, mooie foto`s.
    Is Goor er ook bij en wil je een handtekening aan Gerard vragen?
    Geniet lekker, fijne feestdagen en een gelukkig nieuwjaar.
    (Het zal geen witte kerst worden bij jullie denk ik).

Vele kusjes en groetjes van fam. Droog 2

• 18 December 2013 - 18:23

Marian:

hey Sharona,
    Een tip om te doen in Sydney: Naar Taronga Zoo, ligt tegen een heuvel met een prachtig uitzicht op de stad! Wanneer je bovenaan begint kun je met de kabelbaan weer terug naar boven.
    Heerlijk om alle verslagen te lezen, wens je gezellige Kerstdagen toe,
    Liefs, Marian

• 18 December 2013 - 18:34

Janneke Van Der Wagen:

Hey Sharon,
    Hier een berichtje uit het versierde holland,nu maar een ranch beginnen met paps en opa? Of een shoarmatent je weet nu hoe je een schaap slacht, en dan maar geen krullers zetten. Je geniet wel zo en leuk dat je zo elke keer weer andere backpakers leert kennen. Geniet van je kerstdagen daar met kangaroe vlees of slang, ik zie naar je laatste bericht van dit jaar uit!!!!!!!!!!!!
    Groetjes Janneke en de rest van de wagentjes.

• 18 December 2013 - 19:09

Heidy:

Idd ik dacht ook meteen aan een cowgirl alhoewel een shoarmatent ook lekker klinkt hahaha
    Wat fijn dat je het zo naar de zin hebt, hopelijk heb je een leuke tijd met je vader gehad ( vorige verslag niet gelezen :( ) en is hij nu wat minder ongerust.
    Had je ooit al eens paard gereden? Of had je een zere bips, lol.
    Hier heb ik iedere avond gezellig de kaarsjes aan maar in februari gaat dat vervelen en verlang ik weer naar het zonnetje ;)
    Nog veel plezier!!!!

Liefs, Heidy